Zakupy świąteczne

i

Autor: Pixabay

Święta

Gdzie zrobić najtańsze zakupy przed świętami? Dyskonty droższe od hipermarketów!

2023-12-22 10:54

Dyskonty walczą z hipermarketami na ceny, a tuż przed świętami walka przybiera na sile. Dla klientów nastawionych na szukanie promocji, różnice w cenach między dyskontami a hipermarketami mogą być znaczące. Sprawdź, gdzie można zrobić najtańsze zakupy przed świętami.

Ceny w sklepach przed świętami Bożego Narodzenia

W listopadzie ceny w sklepach wzrosły średnio o 6,7 proc. Z podwyżkami najlepiej radzą sobie hipermarkety, w których wzrost rok do roku wyniósł 5,7 proc. To nieznacznie, ale skok jest mniejszy niż w kojarzonych z najniższymi cenami dyskontach, gdzie średni wzrost to 5,9 proc. Tak wynika z analizy UCE RESEARCH i Uczelni WSB Merito, którą objęto wszystkie na rynku dyskonty i hipermarkety.

– Sprawa się komplikuje, kiedy zaczniemy to głębiej weryfikować, bo jeden format jest mocniejszy w pewnym zakresie, a drugi – w innym. Wiele zależy od tego, jaką grupę konsumentów rozpatrujemy. Seniorzy z reguły wkładają inne rzeczy do koszyka niż np. młode osoby, a więc odbiór tej atrakcyjnej oferty będzie zupełnie inaczej postrzegany. Hipermarkety cały czas mocno rywalizują o pozycję najtańszego formatu na rynku. Walka toczy się właściwe od wielu lat, ale nie zawsze hipermarkety ją wygrywały. Najczęściej były jednak lekko za dyskontami – mówi Maciej Tygielski, wieloletni obserwator i ekspert rynku retail.

Tymczasem według wstępnego szacunku analityków z UCE RESEARCH, w pierwszych dniach grudnia ceny w sklepach wzrosły o 8,1 proc. To jednak nieco więcej niż w listopadzie. Analiza objęła 10 dni i może ostatecznie odbiegać od finalnej wartości wzrostu cen za cały grudzień, ale to może być sygnał ostrzegawczy. Dane pokazują, że tegoroczne święta będą droższe niż można było się spodziewać, co dla wielu konsumentów może oznaczać trudności w spięciu zaplanowanych na ten cel budżetów.

– Ważnym aspektem w okresie grudniowych zakupów są przyciągające promocje, upusty i obniżki, co może przełożyć się na atrakcyjność poszczególnych sklepów. Jest to szczególnie istotne w czasie wzmożonych zakupów, a przy tym wysokich cen, które towarzyszą nam kolejny rok. Klienci mogą zwracać szczególną uwagę na programy lojalnościowe i inne dodatkowe benefity płynące z korzystania z oferty danego sklepu – komentuje dr Justyna Rybacka z Uniwersytetu WSB Merito.

Przedświąteczna walka na ceny zaostrza się

Przed świętami walka między tymi formatami się zaostrza, a konsumenci szukają jeszcze intensywniej promocji i niższych cen. Biorąc pod uwagę szerokość oferty, zwłaszcza hipermarketów, trudno stwierdzić, które promocje będą dla konsumentów w tym okresie atrakcyjniejsze, tym bardziej że to jednak dyskonty uchodzą w powszechnym mniemaniu za tańsze. Mają też inne przewagi. Jest ich znacznie więcej, są też bliżej klientów. Przy zwyczajach zakupowych Polaków, wolących kupować możliwie blisko domu, jest to nie do przecenienia.

– Najprawdopodobniej działania promocyjne będą intensyfikowane przed samymi świętami. Zarówno hipermarkety, jak i dyskonty będą próbowały przyciągnąć do siebie konsumentów. Trudno powiedzieć, który z formatów wygra to przedświąteczne starcie. Ostatecznie, to klienci decydują o tym, gdzie zrobić zakupy, biorąc pod uwagę swoje potrzeby i budżet – stwierdza dr Agnieszka Gawlik z Uniwersytetu WSB Merito.

Zdaniem dr Agnieszki Gawlik, na walce między hipermarketami a dyskontami konsumenci wiele zyskują. Konkurencja między tymi dwoma formatami sklepów prowadzi bowiem do obniżenia cen i poprawy jakości usług, do rywalizacji włączają się też przecież inne formaty na rynku. – Ze względu na różnice w ofertach, jeśli jednak chcemy zrobić naprawdę tanie zakupy, może być konieczne odwiedzenie kilku sklepów, aby znaleźć produkty w najniższych cenach w myśl zasady, kto szuka, ten oszczędza – dodaje dr Gawlik.

Jak zauważa dr Rybacka, sklepy zmieniają swoje rynkowe strategie. Częściej także w hipermarketach można dostrzec atrakcyjne promocje oraz marki własne sieci handlowych, które bywają tańsze niż produkty markowe, co tym samym przekłada się na wysoką konkurencyjność hipermarketów wobec dyskontów. – Podkreślić jednak należy, że dyskonty oferują podstawowy asortyment, a udział marek własnych w tego typu sklepach wynosi ok. 50%, co wpływa na niższe koszty marketingu i skraca łańcuch dostaw, a w konsekwencji przekłada się na niższe ceny produktów – podsumowuje ekspertka z Uniwersytetu WSB Merito.

Gdzie najtaniej zrobimy zakupy przed świętami? 

Z analizy wynika, że w hipermarketach taniej niż w dyskontach można kupić choćby wędliny, ryby, art. sypkie, tłuszczowe, napoje, słodycze, używki, artykuły dla dzieci, a także chemię gospodarczą. Z kolei w dyskontach w porównaniu do hipermarketów taniej można kupić mięso, nabiał, pieczywo, dodatki spożywcze (ketchupy, majonezy itp.), owoce i warzywa, karmy dla zwierząt oraz środki higieny osobistej.

– Hipermarkety mogą oferować niższe ceny na wybrane kategorie, ponieważ sprzedają szerszy wachlarz produktów i mają większą możliwość negocjowania cen z producentami. Ta różnica może być widoczna dla konsumentów, zwłaszcza podczas większych zakupów rodzinnych. Wówczas mogą zaoszczędzić od 50 do nawet 100 zł, w zależności od wkładanych do koszyka produktów. Dyskonty mają natomiast zdecydowanie największą liczbę placówek na rynku, ale mniejszy asortyment i dlatego to one kupują od dostawców najwięcej produktów w konkretnych kategoriach, więc również mają dużą siłę negocjacyjną – zwraca uwagę Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland.

Prezenty, renifery i mnóstwo ozdób! Odwiedziłam wioskę świętego Mikołaja w Dobroniance!

Świąteczne zakupy w Niemczech. Czy to się opłaca?